Dans och teater

Livslångt lekfullt lärande

En dinosaurie av lera, en magisk älva på teaterscenen, en akvarell av familjens katt eller små fingrar som letar sig fram över pianotangenter sökandes efter toner till en melodi. Det bubblar av energi och nyfikenhet i vår verksamhet för barn.

Det är kul att gå på kurs, att lära sig nya saker och få nya vänner, så är det både för vuxna och barn. Vi har pratat med några ”experter” på barn, dels vår kursledare Nathalie och dels vår rektor Emily för att få reda på hur kloka barn är egentligen och vad vi kan lära av dem. Båda är eniga om att barnens lekfulla förhållningssätt är en tillgång vuxna borde ta efter.

- Barn är nyfikna och lär med alla sinnen. De lär via leken vilket ofta är fritt och utan gränser. De är mer spontana vilket gör att de vågar upptäcka på ett annat sätt. De har inte samma "spärr" som vuxna har fått under sitt liv. Barnen ställer frågor som vi vuxna inte alltid vågar ställa, säger Emily.

Nathalie berättar hur barnen lätt kliver in i teaters värld, det blir en lek under organiserade former där de kan skapa och vara kreativa tillsammans. Det är svårare att locka fram leken ur vuxna menar hon. Att vara kursledare för en barngrupp ger mycket energi och ställer ibland tankarna på ända.

- De kliver in med helt andra perspektiv och har frågeställningar som man som vuxen kanske aldrig tänkt på, det är roligt att få sin världsbild lite upp-och-ned-vänd säger Nathalie.

Emily håller med och menar att vi många gånger komplicerar våra svar på barnens frågor. Barnen tänker okomplicerat och lösningsfokuserat. De ser världen och livet på ett annat sätt där allt är möjligt, och allt går att lösa. – Det är klokt!

Lär av barnen, utforska tillsammans och hitta er grej!

• Lek mer
  • Koppla på alla sinnen
  • Allt är möjligt
  • Ifrågasätt sådant du tror du vet