Linda omdefinierar ­körscenen och adderar attityd till skönsången

Redan på namnet hör man att ­kraften i den här kören kommer från ett helt annat håll än den ­klassiska ­körsången.

Visst, det handlar ­fortfarande om att sätta stämmor, sjunga rent och hitta harmonier, men den kaxiga tonen och det råa soundet avslöjar att detta är något helt ­annat än ­gubbarna Wagner, ­Händel och Bach. Den här repertoaren bygger på helt andra upphovsmän – här finns låtar från ­Nirvana, Kiss, Foo Fighters, Megadeath och Ghost. Under 1,5 timme i veckan träffas körens 60 medlemmar och sjunger. Smink och scenkläder är en viktig del i konceptet - allt handlar om attityd.

Linda Lejon är eldsjälen bakom ­Hårdrockskören i Örebro. Hon är inte skolad sångare men har ett brett musikaliskt intresse. Dessutom har hon den pedagogiska bakgrunden då hon jobbar som lärare och har vanan att stå inför en stor grupp människor och leda. Hon musicerar själv främst på hobby­nivå, ­åtminstone hittills, men är pigg på att testa nya ­saker och i skrivande stund håller hon på att spela in sitt debutalbum. Tillsammans med en ­lärarkollega skapar hon helt egen musik och albumet kommer att bjuda på en salig blandning med toner av allt från rock till reggae.

– Så länge man lever ska man våga prova, annars ångrar man sig. Vad kan hända liksom? säger Linda med övertygande ton.

Konceptet Hårdrockskören startade i Borlänge för sex år ­sedan. Då var Linda med som ­sångare och hon älskade det. Den körledare som ledde Hårdrockskören i Borlänge startade en kör i Stockholm för två år sedan och det blev samma succé där.

Då Linda förra året flyttade till Örebro fick hon frågan om att starta upp en kör här. Givetvis hoppade hon på det - och se så bra det blev. Sambon var bekant med ­Karin Wistrand på Medborgarskolan i Örebro och ­genom henne fick Linda hjälp att komma igång.

– Det underlättar extremt mycket att ha Medborgarskolan bakom sig. Det betyder att jag slipper tänka på lokaler, fakturor och närvarolistor och istället kan fokusera helt på vad vi ska göra i kören.

Linda lejon 2

På frågan om vad det bästa med Hårdrockskören är svarar Linda rakt och självklart. Det är det kravlösa, att sjunga för att det är kul, för att man har engagemang och intresse. Lindas personliga ”Nu lyfter vi taket – favorit” är ett radioframträdande de gjorde nyligen.

– Vi var med på lokalradion och sjöng en Ghostlåt, helt akustiskt. Låten heter He is och det var ­magiskt. En riktig ”håll ­käften-låt”, säger hon med ett skratt.

Örebroversionen av Hårdrockskören har inte funnits så länge men Linda har redan hunnit ­skapa många goda minnen. I maj hade Örebrokören en spelning på Kulturhuset i Örebro, hon själv och ­några av körmedlemmarna sjöng dessutom på årets upp­laga av Sweden Rock.

Körerna från Borlänge och Stockholm var med på Live at Heart i Nikolaikyrkan i Örebro förra året och i år blir det även ­representanter från Örebro som deltar. Notera detta i almanackan och se fram emot att se taket på kyrkan lätta lite lagom från stommarna i höst.

Text: Camilla Danielsson Foto: Karin Wistrand