Konst och hantverk

Kunskapen sitter i händerna

Att skapa i lera kan verka enkelt, härligt och kravlöst – och på många sätt är det just så. Men öppnar vi dörren till keramikens värld finns mängder av kunskap om lerans möjligheter och egenskaper. Något som kräver en hel del förståelse, känsla och övning.

I keramikverkstaden väller solens strålar in genom de gamla fönstren på Ekeby Bruk. Kursledaren Rolf "Roffen" Engström strosar runt bland drejskivor, ugnar och alster som står på tork.

Passionen för keramiken sträcker sig tillbaka till barndomen och som ung fick han stipendium för att fortsätta på sin ­kreativa väg. ­Sedan dess har Roffen varit yrkesverksam krukmakare med egen ateljé i större delen av sitt liv.

Roffen förklarar att som keramiker behöver man förstå ­materialets möjligheter - men även dess begräsningar.

- Leran är ett ständigt föränderligt material som bearbetas under flera olika faser, från nästan flytande till tegel. Det gäller att veta i vilken fas man kan göra olika saker.

Att skapa i keramik är en kunskap som förvärvas genom år av övning och Roffen betonar att det framför allt är händerna som lär sig att förstå materialet.

Under hela skapandeprocessen har materialet ett ord med i laget, ­vilket gör att varje alster kan bli unikt. Roffen beskriver känslan av att vara klar med ett alster som oerhört spännande.

- Jag behöver inte hoppa fallskärm – jag får tillräckligt med ­spänning när jag öppnar mina ugnar, säger han och skrattar.

Keramiken kan även vara meditativ och främjande för hälsan. ­Roffen får ett annat typ av fokus när han skapar och känner in leran, och tror verkligen att det är något som håller honom frisk.

still_dreja-sommar-keramik_medborgarskolan

När Roffen hittade till Medborgarskolan under pandemin upptäckte han glädjen i att lära ut sina kunskaper i keramik.

- Det är vansinnigt inspirerande med personer som vill lära sig nya ­saker, säger han och berättar att han lever sin dröm med egen ateljé nere vid ån i Uppsala.

- Jag gör saker i min takt och njuter av att skapa. Att få komma till Medborgarskolan och dela min passion med andra är fantastiskt roligt!