Konst och hantverk

”Kan lära sig när man orkar och vill” – Linnea lärde sig sy med Medborgarskolan via film

Lite på prov har Medborgarskolan Mitt kört ett antal distans­kurser i filmat format, som inte sänds i realtid, utan där ­deltagaren själv väljer när det är dags att gå kurs. Kort och gott handlar det om att köpa sig en filmad kurs som man sedan får tillgång till under begränsad tid. Linnea Friman är en av många som valt att köpa kursen och hon är nöjd!

– Jag har sytt lite till och från tidigare men nu bestämde jag mig för att verkligen börja från början och googlade ”grundkurs i sömnad” varvid den här kursen dök upp som ett alternativ, berättar Linnea Friman, som bor i Eksjö i norra Småland.

Just att kursen är digital och kan genomföras vart du än befinner dig i världen samt att den inte är i realtid, är något som Linnea tycker är både bra och praktiskt.

– Det är ju kanske inte alla som har möjlighet att gå en hel termin, eller för den delen ett helt år. Dessutom är det bra att kursen inte är en bestämd tid eller dag. Nu laddar du hem materialet och kan titta hur ofta du vill, utan att behöva passa en tid. Man kan göra det när man orkar och har lust, vilket passar mig bra.

Linnea Friman

Kursen Linnea gått är en grundkurs i sömnad, som varit väldigt ”basic”. Den går igenom symaskinen, olika stygn och ser till att oerfarna känner sig bekväma och får en introduktion till sömnad. För Linneas del har det mynnat ut i att hon kommit igång och sytt lite allt möjligt. Bland annat har hon sytt handdukar, ett förkläde samt lagat och fållat.

– Jag skulle gärna se att det kommer fler delar, kanske en kurs i hur man syr i dragkedjor, syr fickor eller sätter i ärmar. Dessutom är det toppen med kurser som är inriktade på att fålla och laga, det är alltid bra att kunna.

För Linneas del har kursen inspirerat till att ha sy­maskinen framme, vilket innebär att hon kan sätta sig när andan faller på och just nu är det en morgonrock som är på gång!