Forskaren Hedvig Söderlund: Allt som är roligt är lätt

Hur vi lär oss beror förstås på vad det är vi ska lära oss, är det en färdig­het som att spela ett instrument eller dansa så är det genom övning och åter övning. Här är det motorminnet som används, det som kallas procedual­minnet. I början är de handlingarna kontrollerade och medvetna, men successivt allteftersom vi blir bättre på det vi gör blir de automatiserade och omedvetna, vi behöver inte tänka på hur man gör för att cykla.

Om det istället skulle handla om att lära sig ett nytt språk eller annan liknande kunskap handlar det ofta om att bygga på sådant som redan finns. Vi använder vår kunskapsbank, menar Hedvig. Hon förklarar det som att vi använder oss av vårt semantiska minne för att lägga till ny information till sådant som redan finns.

– Sedan kan det ju vara knepigt när man ska lära sig något helt nytt teoretisk, om det inte finns tidigare information att hänga upp det hela på. Då får man återigen nöta, ”repetition är kunskapens moder”. Varje gång vi upprepar så konsolideras det mer och mer i minnet.

Förutom att nöta och öva drivs minnet av ­intresse och uppmärksamhet, det som är ­intressant tenderar att fastna bättre, det är ­något som de flesta av oss känner till.

Ett knep man kan använda sig av för att öka på inlärningsförmågan är att försöka göra inlärningen multimodal. Det vill säga, försöka ­aktivera flera sinnen.

– Integrera synintryck, hörselintryck, motorik, kanske kan du ­agera ut det du ska lära dig. Lägger du även till sinnet känsel så ökar det inlärningen.

– Integrera synintryck, hörselintryck, motorik, kanske kan du ­agera ut det du ska lära dig. Lägger du även till sinnet känsel så ökar det inlärningen, du skapar fler kopplingar i hjärnan och chansen för att du ska minnas förbättras. Det finns helt enkelt fler ledtrådar till det du ska minnas.

– Du kan också försöka med associa­tioner och att skapa bilder, om det handlar om att lära sig fakta. Ska du minnas en kod? Jamen hitta då något du kan koppla till siffrorna. Ska du minnas ett lösenord som du får skapa själv? Skapa då en mening du lätt kan komma ihåg, ta till exempel första bokstaven i varje ord som ditt lösenord. Och så vidare!

Hedvig foto Caroline Andersson Renaud
Hedvig Söderlund Foto: Caroline Andersson Renaud

Ett uttryck Hedvig gärna delar med sig av ­beträffande hjärnan och inlärning är ”use it or loose it”. Med det menar hon att hjärnan mår bra av att användas och få lära sig nya saker. Det ska dock inte vara för utmanande, då kan det bli ­enbart jobbigt. Utan helst på en rimligt nivå och så ska det ju förstås vara något man är intresserad av och tycker är kul.

I övrigt menar Hedvig att det aldrig kan bli fullt med kunskap, istället så integrerar vi det mesta med tidigare information och fakta, vilket gör att det bildas nya synapser, eller kopplingar mellan nervcellerna, snarare än att det skapas nya nervceller som töjer ut hjärnan. Med andra ord finns det alltid plats för ny kunskap. Och ja, vi lär så länge vi lever!