Ekonomi och samhälle

Finalist Droppen: Kenneth Tjernström

Kenneth är en man med ett stort hjärta och många strängar på sin lyra. Han är en drivkraft inom sin lokala kommun och har på egen hand initierat flera projekt för att sprida glädje, gemenskap och kultur. Genom sin musik når han människor på äldreboenden, där han ser till att minnen och känslor väcks till liv genom tonerna. Utöver detta har han startat en seniorkör för de som tidigare inte vågat sjunga och anordnar årligen en gratis seniorgala där lokala musiker uppträder för en publik mellan 65 och 120 år. Kenneth är också mentor för unga företagare och författare till en kommande kriminalroman.

Berätta om dig själv?

– Jag är en glad musikant som får ägna mig åt det roligaste som finns, att sprida musik och glädje är ett härligt sätt att tillbringa sin tid. Förutom musiken har jag två stora intressen till och det är för träning och kläder, helst då 70-talets mode som jag tycker mycket om. Barn och barnbarn har också en stor plats i mitt liv även om de bor i södra Sverige.

Du arrangerar Seniorgalan som har blivit väldigt populär. Vad inspirerade dig att starta den och hur har den utvecklats genom åren?

– Seniorgalan som är en föreställning där jag samlar lokala musiker (superproffsiga) och hyr Tonhallen (Sundsvalls globen) och bjuder människor mellan 65 och 120 på en gratiskonsert. I år hade vi två fullsatta föreställningar och totalt 1700 besökare. Helt fantastiskt!! Jag har även 20 volontärer som ställer upp och hämtar och ledsagar vid behov, det värmer i hjärtat. Vi får många besökare som berättar att dom inte har råd att besöka Tonhallen för biljettpriserna är ofta ganska höga. Det gläder mig att Seniorgalan blivit så omtalad så kanske fler kan göra detsamma. Såklart kostar det ändå en slant men där ordnar jag sponsorer som ställer upp. Det här görs med hjärtat och inte en enda krona går till mig eller någon av musikerna.

– För fyra år sedan startade jag en kör för människor som inte vågade sjunga, en seniorkör som har vuxit mycket senaste åren. Nu är det fyra grupper och ungefär 80 medlemmar. Planen är att expandera över hela Sverige framöver med flera nya körer som kommer att starta upp under nästa år.  Det är så många människor som tidigare inte har vågat sjunga så det är väldigt häftigt att se utvecklingen som sker. Kören består av 50 % musik och 50 % gemenskap genom den sociala samvaron. Kören heter Sjung med oss.

Du är nominerad till Demokratipriset Droppen. Varför tror du att du blivit nominerad?

– Jag hoppas att jag blivit nominerad för det jag gör för de äldre och för människor som har det kämpigt. Jag vet ju att musik betyder så mycket och är också en nyckel till stängda minnen. Att se glädjen när jag spelar på äldreboenden är all möda värd och att se svårt dementa lysa upp och sjunga med är så himla roligt.

Vad är demokrati för dig?

– Förutom det grundläggande att jag får tala fritt och framföra mina åsikter och att vi har demokratiska val så ser jag en segregering när det gäller ekonomiska möjligheter. Då jag träffar och pratar med äldre människor nästan dagligen vet jag att många har det kämpigt med ekonomin. Jag tycker det är synd för lite guldkant på tillvaron är dessa människor värda. Jag tror att i en fungerande demokrati måste vi förstå att vi ska ta hand om varandra.

Vad har du för tips till andra som vill engagera sig i samhällsfrågor?

– Ibland gör man det så stort att man ska engagera sig. Gräv där du står – börja i ditt näromårde. Finns det någon du kan hjälpa?

Varför tycker du att man ska rösta på dig?

– Jag tycker att man ska rösta på den man tycker förtjänar att vinna.

Har du något speciell händelse som du vill dela med dig av?

– Jag har två händelser som sticker ut lite extra. Den ena är från när jag hade en spelning på ett hospice. Många boende där var i så dåligt skick att de inte klarade av att lämna sina rum. Under mitt uppträdande kommer det ut en kvinna, jag gissar att hon är i 90-års åldern och hon har klätt upp sig så fint – med klänning och fixat hår. Hon sätter sig på en stol fem meter framför mig, knäpper sina händer och blundar. Jag ser då som ett skimmer runt hela henne, hon ser så lugn och fridfull ut. Då fick jag en påminnelse hur viktigt det är med musik.

– Den andra speciella händelsen var när jag spelade på ett äldreboende. Jag spelade utomhus och efter fyra låtar kommer det ner en kvinna och vill lyssna på musiken. Jag får sedan höra från personalen att kvinnan inte har varit utomhus på sju år. Anledningen att hon nu valde att lämna sitt rum efter så lång tid var för att hon hörde att jag spelade en låt som spelades på hennes bröllop för väldigt länge sen. Både personalen och jag blev helt tagna och återigen ett bevis på musikens kraft.

Vad skulle du göra om du vann Demokratipriset Droppen?

– Jag skulle bli väldigt glad och lite rörd tror jag. Oavsett om jag vinner eller inte kommer jag fortsätta göra det jag gör. Jag brinner för människor som har det svårt av olika anledningar. Psykisk ohälsa är nästa område för mig. Prispengarna skulle vara ett bra bidrag till att fortsätta ha möjlighet att anordna Seniorgalan.