Ekonomi och samhälle

Finalist Droppen: Forskning.se

Forskning.se är en svensk webbplats som samlar och sprider forskningsresultat på ett tillgängligt och lättbegripligt sätt för allmänheten. Förutom att vara en plattform för forskningsbaserad kunskap erbjuder de en tjänst för journalister som behöver kontakta forskare och har även en särskild avdelning för att förklara vetenskap för elever och andra nyfikna, kallad Fatta forskning. Genom sitt arbete bidrar forskning.se till att göra vetenskapliga insikter lättare att nå och förstå för alla.

Ni är nominerade till Demokratipriset Droppen. Varför tror ni att ni har blivit nominerade?

– Vi tror att det är för att vi gör forskning tillgänglig för alla. Vi vill att forskningsbaserad kunskap ska vara enkel att nå, ta till sig och förstå, oavsett vem man är.

Vad är demokrati för er?

– Att alla har möjlighet att ta del av pålitlig information för att kunna fatta kloka beslut. Det gäller både oss alla i Sverige och alla beslutsfattare. Tillgänglig kunskap är en viktig del av demokratin och forskning hjälper oss både att förstå världen bättre och att förbättra samhället och våra liv.

Berätta om hur ni bidrar till demokrati?

– Genom att göra forskningsresultat tillgängliga i samhället, dels via journalister och media, dels genom att alla som vill fritt kan ta del av det vi publicerar.

Var kommer ert samhällsengagemang ifrån?

– Vi är övertygade om att forskning är grunden för att förstå världen – och för att göra den till en bättre plats. Och att alla har rätt att ta del av resultaten som kommer ur forskningen.

Varför tycker ni att man ska rösta på er?

– Det blir allt svårare att avgöra vad som är sant i dessa tider med mycket desinformation och AI-genererat innehåll. Människors tilltro till samhällsinstitutioner och sina medmänniskor riskerar att skadas. Ibland blir följden att trovärdigheten även hos etablerade källor och forskning ifrågasätts. Och det är en farlig utveckling. Det försvårar samarbete, bidrar till polarisering och kan skapa grogrund för odemokratiska krafter.

Ett verktyg för att stå emot desinformation är att ha tillgång till trovärdiga källor. Att enkelt kunna nå och förstå forskningsbaserad kunskap är därför en grundbult i ett fritt och demokratiskt samhälle.

Vad har ni för tips till andra som vill engagera sig i samhällsfrågor?

– Vårt tips är att börja med något som man själv är intresserad av och skaffa sig så mycket och så pålitlig kunskap som möjligt om det. Men också att söka sig till sammanhang där man kan göra skillnad och bidra. Det skulle kunna vara en förening, en Facebookgrupp, ett projekt i skolan eller att man engagerar sina vänner för att åstadkomma en förändring. Att gå samman med andra som brinner för samma sak är bra om man vill nå ut.

Varför är det viktigt att ta del av forskning?

– Forskning hjälper oss att förstå världen, vad som verkligen funkar och vad som har betydelse. Genom att ta del av forskning kan vi alla göra bättre val i vardagen och bidra till beslut som utvecklar samhället i positiv riktning.

Vad skulle ni göra om ni vann Demokratipriset Droppen?

– Om vi vann skulle vi fortsätta arbeta med att göra forskningen ännu mer tillgänglig, särskilt vår avdelning Fatta forskning som vi hoppas är till hjälp för unga som inte är vana att läsa om forskning.  Prissumman skulle vi använda till att berätta för lärare och skolledare om "Fatta forskning" Fatta forskning

Har ni någon speciell händelse som ni vill dela med er av?

– Vi minns särskilt ett möte på Bokmässan: Det var en pappa till en 10-årig son som berättade att han varje kväll tog en artikel från forskning.se och berättade om innehållet som ”godnattsaga” för sin pojke.