Ekonomi och samhälle

Finalist Droppen: Pa Modou Badjie

Pa Modou Badjie har en imponerande meritlista som föreläsare, artist och samhällsengagerad ledare. Född i Gambia och uppvuxen i Sverige, har han ägnat sitt liv åt att stötta och inspirera människor, både nationellt och internationellt. Med sin passion för demokrati och inkludering har han genom åren nått ut till ungdomar och personer i utanförskap genom projekt och föreläsningar.

Berätta om dig själv?

– Jag heter Pa Modou Badjie, född i Gambia och kom till Sverige vid 12 års ålder. Under många år har jag arbetat som föreläsare, moderator, artist, verksamhetsutvecklare och projektledare i Sverige men även utomlands. Att stärka och stötta människor i alla situationer har alltid varit min största drivkraft i livet, eftersom jag tror på kraften i gemenskap och positiv påverkan. Genom mina egna erfarenheter har jag sett hur en enda persons stöd kan förändra någons livsbana. Det handlar inte bara om att erbjuda råd eller hjälpa till praktiskt – det handlar om att finnas där, lyssna, och skapa utrymme för andra att växa och utvecklas.

– Jag har varit med och grundat föreningen Vägen Ut, som arbetar med ungdomar i utanförskapsområden. Jag har även varit med och grundat den ideella föreningen Love By Force International, som arbetar med att integrera och lyfta personer med funktionsvariationer både i Sverige och Gambia. Min familj är allt för mig. De ger mig styrka och glädje varje dag, och deras stöd är ovärderligt. Musiken jag skapar med grabbarna i Panetoz är också en stor del av mitt liv – varje låt vi gör tillsammans är ett uttryck för vår gemenskap och våra berättelser. Och genom föreläsningarna får jag möta fantastiska människor. Varje möte ger mig energi och påminner mig om hur mycket vi kan göra för att stärka varandra.

Du är nominerad till Demokratipriset Droppen. Varför tror du att du blivit nominerad?

– Ja, och det är jag väldigt tacksam för. Det känns lite grann som ett kvitto på att jag gör rätt och ska fortsätta med det jag gör.

Vad är demokrati för dig?

– Demokrati för mig betyder ömsesidig respekt, god människosyn, välvilja och acceptans. I min värld är demokrati något vi kommer överens om att leda oss fram. Att vi använder oss av den för att uppnå bästa möjliga resultat för individen och gruppen.

Berätta om hur du bidrar till demokrati?

– Jag har under många år rest runt i Sverige och hållit föreläsningar om demokrati under temat "Vi måste prata", vilket är ett projekt via Studieförbunden. Detta är särskilt viktigt för mig eftersom jag brinner för att informera dem som redan har kunskap om demokrati och om hur man når ut till dem som inte är insatta i eller inte förstår vikten av att värna om vår demokrati. Mina föreläsningar riktar sig oftast till barn och ungdomar, och de brukar tycka att det är otroligt intressant att få veta hur vårt samhälle har formats genom en demokratisk process. I förorterna märker jag att många unga ofta saknar insikt om dessa frågor, vilket gör det ännu viktigare för mig att vara där och diskutera demokrati.

Var kommer ditt samhällsengagemang ifrån?

– Att växa upp i förorten och få chansen att upptäcka det fina med vårt vackra land genom musiken har motiverat mig mycket. Det har fått mig att vilja ge samma möjlighet till alla jag möter, särskilt till personer med liknande bakgrund som min egen. Jag har förstått genom åren att om mina medmänniskor inte mår bra eller har bristande kunskaper om sina rättigheter och skyldigheter, kan det bli tufft för oss alla som ska verka i samma samhälle.

Varför tycker du att man ska rösta på dig?

– Vi lever i en tid där viktig information och lärdomar snabbt kommer och går som flödet på sociala medier. Det är få som är aktiva och sprider kunskap i fysiska rum. Jag och många andra som gör det jag gör, förtjänar alltid lite extra pepp och stöd, särskilt när världen tycks gå åt fel håll. Genom att rösta på mig satsar man indirekt på nästa generations samhällsaktörer och utövare av demokrati.

Vad har du för tips till andra som vill engagera sig i samhällsfrågor?

– Som verksamhetsutvecklare på ett studieförbund vill jag betona vikten av studiecirklar. Genom dessa cirklar kan vi lära oss mycket. Det livslånga lärandet, som sträcker sig över alla gränser och åldrar, är en möjlighet som jag önskar att fler tar del av. Det går att starta en cirkel inom alla samhällsfrågor som intresserar en, och med hjälp av ett studieförbund kan man verkligen fördjupa sig i de flesta ämnen. Genom cirkelns struktur och mötesform kan man dessutom lära sig mycket om demokratiska processer.

– I mitt yrke där jag arbetar med människor är det viktigt att göra det på riktigt. Med det menar jag att jag värderar högst att verka där jag behövs mest, orädd och ärlig. Ju svårare målgruppen är, desto mer känner jag att jag vill och kan hjälpa till. Kanske beror det på att jag en gång i tiden betraktades som ett "problembarn" och en svår målgrupp.

Vad skulle du göra om du vann Demokratipriset Droppen?

– Om jag vinner kommer jag självklart fortsätta med arbetet jag har utfört och fortsatt med sedan 2004. Många unga människor i områden med utanförskap behöver inspiration, stöd och hjälp för att nå sitt bästa jag och upptäcka allt det fantastiska som vårt vackra land har att erbjuda. Demokratipriset skulle bidra till detta arbete om jag vinner.

Har du någon speciell händelse som du vill dela med dig av?

– Personligen har jag många anledningar att ge upp på människor, men genom alla svåra stunder i livet påminns jag ständigt om att vi som vill väl är så många fler. Vi får aldrig låta hat, ondska och rädsla styra våra liv. Jag ser varje dag som en ny möjlighet att göra något fint för mig själv, mina nära och alla medmänniskor, så länge jag lever.