Djur och natur

"Den klokaste läraren är min reaktiva hund"

Att äga en hund är en berikande upplevelse som kan fylla våra dagar med glädje och kärlek. Men livet med hund kommer även med utmaningar. Kursledaren och hundälskaren Angelica Holmkvist har tagit sig över många hinder tillsammans med sina två schäfrar, Enzo och Lilo.

Angelica bor i Uppsala med sin ­familj och sina trogna ­följeslagare, schäfrarna Enzo och Lilo. På ­Medborgarskolan ­leder hon kurser i hund­möten och hantering av reaktiva hundar, något som hon har stor erfarenhet av.

- Lilo reagerade på allt i början, berättar Angelica.

När det var som värst ville hon komma i kontakt med andra som kämpade och skapade en Facebookgrupp för schäfrar i Uppsala.

- Gruppen hjälpte oss jättemycket. ­Ingen tittade konstigt på oss och alla var ­ödmjuka. Sedan dess har jag lärt mig ­massor om hur det är att leva med en ­reaktiv hund. Många har fördomar och det är ­något jag gärna berättar mer om.

Från att knappt ha vågat gå ut i området med Lilo, kan Angelica nu ta en fika på stan med henne sittandes vid sin sida.

Det är viktigt att lära sig att förstå sin hunds sätt att kommunicera och hantera dess reaktioner på olika situationer.

- En reaktiv hund har svårt att ­hantera sina impulser och kan upplevas som ­aggressiv av omgivningen. Hunden kan ha upplevt något traumatiskt som har gjort att den är rädd, osäker, arg eller faktiskt väldigt glad, men inte vet hur den ska hantera de känslorna, förklarar Ange­lica.

För att hantera reaktiviteten delar hon några användbara metoder och verktyg.

- Det är viktigt med tålamod och att du som ägare känner dig trygg. Se till att ­vistas i lugna miljöer.

Hon betonar även vikten av att ­bygga upp relationen med sin hund genom ­roliga övningar och lydnadsträning.

- Lydnadsträningen har gett oss ­mycket. Vi har kunnat ta till många av ­övningarna i vardagen, som har hjälpt oss att stärka kommunikationen och minska reaktiviteten.

Med kurserna på Medborgarskolan strävar Angelica efter att dela med sig av de tekniker som har hjälpt henne och hennes hundar att övervinna hinder och bygga en starkare relation.

- Jag är ingen expert, betonar hon, men jag har haft den bästa läraren - min egen reaktiva hund.

- Hundar är underbart kloka och kommunicerar med oss på olika sätt. Enligt en artikel jag läste med den amerikanska hundforskaren Stanley Coren, kan hundar förstå över 150 ord.

Det finns olika sorters klokhet, från den instinktiva till den tillämpade. ­Mycket tränas upp med rätt belöning, tajming och upprepningar.

- De kan klockan. Lilo vet exakt vilken tid husse kommer hem varje dag. Hon sätter sig vid fönstret prick halv fem, ­säger Angelica skrattandes.

Men klokskapen sträcker sig längre än att bara känna igen rutiner. Angelica berättar hur Lilo är kapabel att medvetet försöka lura henne för att få en belöning.

- Hon lurar mig nästan dagligen när vi tränar lydnad. Hon vet vad som förväntas av henne men tar gärna genvägar för att få sin belöning.

Genom Angelicas berättelse förstår vi att livet med hundar inte bara handlar om glädje och kärlek, utan även om att övervinna utmaningar tillsammans. Med en kombination av tålamod, förståelse och kärlek visar Angelica att det inte finns några hinder som inte kan övervinnas när man har en trofast – och mycket klok - följeslagare vid sin sida.

Kort om Angelica och hennes hundar

Angelica har tillsammans med sina hundar utforskat specialsök och tränat att söka kong. Hon utbildade Enzo inom specialsök och blev certifierade som vägglössekipage. Men det har inte varit utan utmaningar. Hennes yngre schäfer har kämpat med hundmöten, vilket har krävt Angelicas hängivenhet och engagemang för att hjälpa henne att känna sig trygg. Genom denna erfarenhet har Angelica inte bara fördjupat sin förståelse för hundars beteende, utan också känt en önskan att dela med sig av sina kunskaper till andra hundägare för att öka förståelsen och sprida medvetenheten om reaktivitet och hundmöten.