Gå vår nya YH-utbildning till ljud-, ljus och scentekniker

Drömmer du om att arbeta som ljud-, ljus eller scentekniker på en teater, mässa, eller som frilansande egenföretagare på privatteater, krogshow eller festival? Då ska du gå Medborgarskolan Syds och Eslövs folkhögskolas nya YH-utbildning.

Utbildningen är om 400 YH-poäng vilket omfattar två år. Den är CSN-berättigad och du har möjlighet att bo i natursköna Eslöv på folkhögskolans internat. Ansökan öppnar den första februari 2024 och utbildningsstart är den andre september.

Du jobbar med ljus, ljud, video, riggning, planering och logistik. Du är först och sist på plats. Under en föreställning/framträdande sköter du bildmixrar, ljus- och/eller ljudprogrammering. Du ansvarar för att rätt dekorelement kommer in på rätt ställe vid rätt tidpunkt på ett säkert sätt. Som ljus-, ljud- eller scentekniker ser du till att allt flyter på som det ska enligt planeringen. Du löser problem och ser till att alla är på rätt plats vid rätt tillfälle. Du utgår från producentens kravspecifikation, regissörens manus, ljusmästarens-/eller ljuddesignerns ritningar och ansvarar för att allt sker säkert och medverkar aktivt i riskbedömningar. Du jobbar i ett stort kreativt team av olika kompetenser med våra främsta artister. Det är ett spännande, omväxlande och stimulerande arbete.

En majoritet av utbildningen sker på Eslövs folkhögskola i lokaler anpassade för sceniskt uttryck och i samarbete med utbildningar som musikal- och låtskrivarlinjen. I ett nybyggt Multihus, där de estetiska utbildningarna håller till, finns en blackbox med modern scenteknisk utrustning, en professionell inspelningsstudio, och en ateljé att bygga dekor och scener i. En tredjedel av utbildningen är arbetsplatsförlagd, så kallad LIA – Lärande i arbete, vilket ger dig unika möjligheter att knyta värdefulla kontakter.

Mer information och frågor – maila marie.stjernfeldt@medborgarskolan.se eller info@eslovsfhsk.se