Östersund
22 Maj 2024
Onsdagar

Är du sjukskriven för utmattning eller i riskzonen? Har du svårt att prioritera dig själv och din återhämtning? Barnens aktiviteter, föreningens möten eller vänners problem blir viktigare. Prestations- och bekräftelsebehovet styr. Livet känns som ett ekorrhjul. Kanske frågar du dig om livet verkligen ska kännas så här?

Innehåll

Camilla Johansson, samtalscoach och författare av boken ”Frihet att vara jag”, delar med sig av sin livsresa från att ha varit utmattad prestationsprinsessa till att idag leva ett modigt och äkta liv utifrån sitt sanna jag.

Vi reflekterar och gör övningar i grupp. Att prata med andra i samma situation bidrar till ökad medvetenhet om dig själv. Det som någon annan delar kanske är samma utmaningar som du har. Vi hjälper varandra att läka och finna nya perspektiv och synsätt på oss själva och våra liv.

Tillsammans med er deltagare skapar vi en oas på mysiga Yoga Shala med inslag av yoga, avslappningsövningar och samtal i grupp där du får:
- komma ner i varv, lyssna inåt och komma i kontakt med din egen röst
- syna beteenden, strategier och valda sanningar som inte gynnar ditt mående.
- börja staka ut en ny riktning som är rätt för just dig

Vi träffas sex onsdagar i rad kl. 13.00-15.00 med start 22 maj
- Tillfälle 1, 3 och 5: Inspiration, gruppsamtal och avslappningsövningar (2h) med Camilla Johansson.
- Tillfälle 2, 4 och 6: Yinyoga (1h) och gruppsamtal (1h) med Susann Hellström.

Målgrupp

För dig som vill läka från utmattning, är i riskzonen eller vill bli bättre på livsbalans.

Förkunskap

Inga förkunskaper krävs. Yinyogan består av enkla övningar som alla kan klara.

- Camilla Johansson samtalscoach och författare till boken ”Frihet att vara jag”
Camilla levde i konstant stress och prestationsångest. Hon trodde att livet gick ut på att vara produktiv, prestera och vara duktig. Det fanns inget utrymme för återhämtning.

2013 kom till slut utmattningsdepressionen. Hon tvingades stanna upp och verkligen rannsaka sig själv. Vad gick hennes liv egentligen ut på? Och vad ville hon få ut av det? Det blev starten för ett själsledarskap mot ett hälsosammare mående och ett lyckligare liv.

- Susann Hellström, yoga- och samtalsledare med två utmattningar i bagaget. Efter sin första utmattning 2017 valde Susann att vidareutbilda sig och läste Personal- och arbetslivsprogrammet med inriktning psykologi på Mittuniversitetet. Hon kände starkt att hon ville jobba med utmattningsfrågor ute på arbetsplatser, i förebyggande och rehabiliterande syfte. När hon blev sjukskriven för andra gången var det gruppterapin med andra utmattade som blev hennes väg tillbaka, därför vill hon nu ge det vidare till andra genom denna kurs.

Boken “Frihet att vara jag”

Camillas bok kommer att finnas till försäljning till förmånligt pris för den som är intresserad. Boken handlar om hennes resa och hur hon lyckades leda sig själv ur ohälsa till ett mer välmående och medvetet liv.

Använd ditt friskvårdsbidrag

Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag till att gå denna kurs. Betala kursavgiften och kontakta micael.svan@medborgarskolan.se och begär kvitto till din arbetsgivare.

- Kursen sker på Yoga Shala i Östersund.
- Använd mjuk och ledig klädsel.
- Kursstart kan ändras om det är för få anmälda. Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart.
- Läs mer om delbetalning eller om våra allmänna villkor.

Vid frågor, funderingar eller specifika behov är du välkommen att kontakta oss.

Medborgarskolan och folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.
Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Yoga Shala Östersund

Artillerigatan 7, Östersund