Kristianstad
27 Okt 2024
Dag
Nicole Civcic

Salsa är en typ av latinamerikanskans som finns i många olika stilar. Kubansk stil, LA style, New York style m.m. Bachatan är en dans och musikgenre som härstammar från Dominikanska republiken.

Om workshopen
Workshopen börjar med en uppvärmning där vi jobbar oss igenom hela kroppen för att få en bättre rörelse i dansen. Därefter går vi igenom grunderna i både salsa och bachata till härliga toner som strömmar från högtalaren.

Du kommer även prova garageprincipen som innebär att vi kommer att dansa i par med rotation så man får dansa med olika partners.
Anmälan gör som singel alt som par.

För vem
Inga förkunskaper krävs. Denna kursen ska främst ge glädje från musiken och en gemenskap från gruppen. Nicole kommer att anpassa sig till var och en i den mån det går. Dansen kan utvecklas på så många sätt vilket gör att även om vi inte går vidare i turer och snurrar så kan vi utveckla rörelser.

Dansen är en pardans så anmälan tillsammans med partner är en stor fördel men inget krav. I kursen kommer man få rotera och dansa med olika men vill man bara dansa med sin partner går detta också bra.

Kursledaren
Nicole Civcic har dansat för egen räkning i ca 20 år. Började som 18 åring dansa salsa i Malmö. Vid flytt till Kristianstad började hon dansa bugg och foxtrot då utbudet av latinamerikansk dans var obefintligt. Hon började även då hålla kurser i salsa för Medborgarskolan men efter någon termin tog uppehåll för familjelivet, men nu är hon tillbaka igen och vi är så glada för det. Nicole arbetar som tandsköterska för övrigt och har nu även ett eget företag med just dansen i fokus.

Kursen hålls i Medborgarskolans Danslokal på Magasinsgatan 2 – gå runt huset till baksidan och lastbryggan – där är ingången. Missade du kursstarten? Då kan du efteranmäla dig och betala de resterande träffarna.

Kurstillfällena kommer säkerligen bli något ansträngande och svettiga så klädval efter eget önskemål. Inomhusskor som inte har svart sula alternativt dansskor med mockasula.

- Ett tillfälle är 120 min.
- Vi kan inte garantera en plats förrän tillräckligt många anmälningar inkommit och kursen blir startklar. Invänta en kallelse som kommer med posten.
- Det går att dela upp kursavgiften på två eller tre månader utan extra kostnad.

Har du läst våra köpvillkor? Ta del av viktig information innan du anmäler dig. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Rabatt på böcker
Som deltagare i Medborgarskolans kurser får du 6% rabatt på böcker hos Bokus och 10% hos Akademibokhandeln. Läs mer om hur du utnyttjar din rabatt här. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/formaner/

Om folkbildning
En kurs på Medborgarskolan är en ledarledd studiecirkel där alla deltagare kan påverka studiernas innehåll i en demokratisk anda. För folkbildning handlar om att lära tillsammans och av varandra.

Medborgarskolan Danssal Kristianstad

Magasinsgatan 2 - Ingång På Baksidan, Kristianstad