Lund
3 Jun 2024
Dag
Jannica Aco Ståhl

Orientalisk dans, även kallad magdans, är ett mycket brett begrepp som innefattar alla dansformer och genrer med ursprung någonstans i det vida geografiska område vi kallar Orienten.

Inom den orientaliska dansen är slöjan att mycket vanligt förekommande redskap som kan användas för såväl solisten som i gruppdans.
I denna workshop får du en introduktion i slöjteknik, som kombineras med grundläggande rörelser och steg inom den orientaliska dansen (som exempelvis skak och höftåttor).

För vem
 Kursen riktar sig till dig som har dansat orientalisk dans i minst en termin och som vill få en introduktion till hur man använder och dansar med en slöja. Mjuka kläder rekommenderas, och slöjor kommer att finnas på plats för utlåning.

Jannica Aco Ståhl

Jannica har dansat sedan barnsben. Den orientaliska dansen testade hon först i 20-årsåldern (2011) och förälskade sig direkt. Sedan 2013 är hon en del av dansteatergruppen Oriental Move Dance Theater, under ledning av Carola Höckner. Därigenom har hon fått sin utbildning, tävlat, rest och uppträtt - både som solist och i grupp.

Oriental Move har sin grund i den orientaliska dansen, men laborerar ständigt med fusion av andra dansformer som exempelvis balett och modern. Jannica har en förkärlek till det traditionella och folkliga, och trivs allra bäst med att få dansa via improvisation och till livemusik.

Det är något speciellt med våra kursledare! De genomgår kontinuerligt Medborgarskolans ledarutvecklingsprogram. Programmet är en del av vårt kvalitetssystem, där det ingår såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

ANVÄND DITT FRISKVÅRDSBIDRAG HOS OSS!
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag (som de flesta får av sin arbetsgivare) till att gå denna kurs. Gå en eller flera kurser, beroende på hur stort ditt bidrag är. Betala kursavgiften och kontakta oss på 075-241 68 50 / region.syd@medborgarskolan.se och begär kvitto till din arbetsgivare.

BRA ATT VETA
Lämpliga träningskläder är mjuka sköna kläder där man tydligt ser rörelserna. Kom gärna barfota och ta med någon form av höftskynke, sjal eller myntbälte.

Obs! Preliminärt startdatum - invänta alltid din kallelse till kursen eller följ den här på webben där vi hela tiden uppdaterar med nya startdatum om en kurs blir framflyttad i tid! Eventuell rabattorsak anges vid anmälan, (intyg krävs).

RABATT PÅ DANS-, MUSIK, SÅNG OCH TEATERKURSER (gäller ej individuell undervisning)
Gå två klasser inom dans och sång och få 300:- rabatt på den andra klassen, eller gå 3 klasser och få 500:- rabatt på din tredje klass.
Går ej att kombinera med andra rabatter. Gäller på klasser som är 9 gånger eller längre och som går parallellt med varandra under terminen. Rabatten är personlig och gäller ej syskon och familj.

Alla som går kurs hos oss får rabatt på Bokus.
Läs mer om hur du gör http://www.medborgarskolan.se/toppmeny/kurser-forelasningar/rabatt-pa-kursmaterial

ANVÄND DITT FRISKVÅRDSBIDRAG HOS OSS!

Medborgarskolan - Kultur

Bangatan 10 A (en trappa ner), Lund