Breakdanceföreställning på scen
Kurs

Oriental fusion - orientalisk dans med inslag av street, hiphop och contemporary - vuxen

Malmö
10 Sep 2024
Tisdagar
Sanela Jusufovic

Orientalisk dans (med inslag av andra dansstilar).

Orientalisk dans (i väst kallad även ”magdans”) anses vara en av de äldsta dansformerna och härstammar antagligen från Nordafrika och Mellanöstern. Där sägs det dansen användes redan i förhistorisk tid. Den förknippas med mjukhet, sensualitet och kvinnlighet samt meditativ musik.

I denna kurs får du lära dig tekniken bakom denna förtrollande mjukhet som uppnås med rätt andnings- och isoleringsteknik. Det typiska för orientalisk dans är mjuka höft-, mag-, överkropp- och armrörelser (det sista i folkmun kallat ”snake arms”). Men, för att skapa dynamik, ingår även skarpa och precisa höftrörelser och skak.

Denna kurs har orientalisk dans som bas, men är delvis inspirerad av andra dansstilar. Vi kommer därför att dansa till både orientalisk och västerländsk musik där det feminina (mjuka, snirkliga och vågiga), möter det lite mer traditionellt maskulina (grova och explosiva). Se https://www.instagram.com/reel/CnIG3Hhj-dA/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

En lektion består av:

·       uppvärmning

·       teknik

·       koreografi

Teknikdelen består av grundläggande höft- och magrörelser med flera typer av skak samt olika förflyttningar och kombinationer, men även vissa element som hör till street- och contemporaryområdet. Vi kommer att ta upp terminologi och kort historia bakom rörelserna där det blir möjligt. Dagens teknik tas sedan upp i koreografin för den gången. Vi håller på med en och samma koreografi i minst tre veckor (alt. enligt överenskommelse med deltagarna).

Efter denna kurs har du fått kontroll över höft-, mag- och armrörelserna. För de mer avancerade erbjuds en träning i layering (när man använder flera kroppsdelar samtidigt). Vidare har du lärt dig lite om hur andra stilar kan kombineras med den orientaliska.

För vem?
Är du nyfiken på orientalisk dans? Är du redan en orientalisk dansare, men vill testa fusion?  Kan du andra dansstilar, men är nyfiken på hur den orientaliska stilen kan berika din utveckling? Om svaret på någon av de här frågorna är ”Ja” är det här en kurs för dig.

Sanela Jusufovic har dansat orientalisk dans i 12 år och sedan 2012 varit medlem i dansteatergruppen Oriental Move Dance Theatre, ledd av Carola Höckner. Där har hon fått sin utbildning, tävlat, rest och uppträtt. Orientalisk dans är hennes bas och trygghet som dansare.

Contemporary har dock också blivit ett viktigt inslag i hennes utveckling de senaste 6 åren och precis före pandemin lockades hon även av streetstilar. Street blev en oväntad kärlek och den resulterade i att hon tävlat i Hiphop All Styles och Popping. Popping (i folkmun ”robot dance”) är idag hennes favoritstil förutom den orientaliska.

Allt detta har format henne till den dansare hon är idag. Kärleken till fusion har funnits ända från början, men först nu upplever Sanela att hon kan tillräckligt om de olika stilarna för att kunna lära ut dem på ett ”tekniknördigt sätt”. Hennes passion går inte att ta miste på för hon är en lärare som ständigt söker sig till ny inspiration och nya stilar som hon kan blanda med det orientaliska (de senaste är waacking och krump). Hon är i grund och botten pedagog då hon har jobbat som gymnasielärare i 18 år.

Vi dansar i mjuka kläder och barfota. Tajts/träningsbyxor och linne passar utmärkt).  Ett myntbälte kan vara bra att ha, men det är inget måste. Det funkar utmärkt med någon typ av schal med fransar att ha runt höfterna för att betona höftsrörelser.

Invänta alltid din kallelse till kursen!

Gå två klasser inom dans och sång och få 300:- rabatt på den andra klassen, eller gå 3 klasser och få 500:- rabatt då din tredje klass. Går ej att kombinera med andra rabatter.

RABATT HOS BOKUS
Ta chansen och få rabatt på bland annat kurslitteratur. Ange ditt kursnummer som "Kampanjkod" och få 5% rabatt på www.bokus.com.
På www.medborgarskolan.se/bokusrabatt finns detaljerad information.

ANVÄND DITT FRISKVÅRDSBIDRAG HOS OSS!
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag (som de flesta får av sin arbetsgivare) till att gå denna kurs. Gå en eller flera kurser, beroende på hur stort ditt bidrag är. Betala kursavgiften och kontakta oss på 075-241 68 50 / region.syd@medborgarskolan.se och begär kvitto till din arbetsgivare.

Medborgarskolan - Värnhemstorget

Grangatan 2, Malmö