Örebro
22 Okt 2024
Tisdagar
Lisa Helldén

MediCore är en kurs som fokuserar på bålstabilitet i övningarna. Perfekt för dig som behöver stärka bålen för att avlasta ryggen, vill stärka din inre muskulatur efter att ha fött barn eller av annan anledning vill aktivera och stärka bålens muskulatur.

Den här yogakursen riktar sig till alla – MedoCore är en vidareutveckling av MediYogan, men här utförs övningarna på golvet istället för sittande på stol som i MediYogans grundläggande program.

Innehåll
MediCore-passets övningar jobbar på de djupt liggande musklerna (ex. iliopsoas). Du bygger styrka samtidigt som dina muskler får stretcha och slappna av, vilket påverkar rygg, bäcken, ben och även flödet av spinalvätska runt det centrala nervsystemet. Även lymfflödet ökar vilket har en positiv påverkan på immunförsvaret. Då övningarna görs lugnt och inkännande ger de en lugn- och ro respons i vårt biokemiska system - hormonflöden och tankar påverkas på ett positivt sätt. programet innehåller medveten djup andning, olika yogaövningar som görs mjukt och inkännande, samt meditation. MediCore tränar både den mentala delen och den fysiska delen.

Upplägg
Kursen hålls varje vecka, 5 tillfällen. Du får prova första tillfället! Du måste dock göra en anmälan så att du har en garanterad plats då vi inte har några öppna prova-på klasser. Vill du inte fortsätta? Kontakta Medborgarskolan senast 48 timmar efter första tillfället och före tillfälle 2 så får du kostnadsfritt avanmäla dig från kursen, annars debiteras hela kursavgiften.

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs! Du jobbar utifrån din kropp och dina egna förutsättningar.

Lisa Helldén, diplomerad MediYoga Instruktör, både i Sverige och USA, med grundutbildning i anatomi och fysiologi. Människan som helhet, med välmående såväl fysiskt som psykiskt, är det som står i fokus. Och ditt välmående börjar med andningen! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

• Omklädningsrum med duschmöjligheter finns
  • Ha bekväma kläder på dig som gör att du kan röra dig fritt
  • Träna gärna barfota (otaliga meridianer, nervändar och energipunkter börjar och slutar i fötterna, vilka är kopplade till hela kroppen)
  • Ät inte för nära inpå ett yogapass (matsmältningsprocessen försvårar träningen)
  • Drick vatten och ta det lugnt efter utfört yogapass – sträva efter att mjukstarta efter passet
  • Hos oss på Medborgarskolan är alla deltagare och ledare försäkrade under aktiviteten/kursen samt till och från aktiviteten/kursen. Försäkringen omfattar ej egendom eller djur.

Friskvårdsbidrag
Till den här kursen kan du använda ditt friskvårdsbidrag.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Örebro Fredsgatan 14

Fredsgatan 14, Örebro