10 Sep 2024
Tisdagar
Gaja Dudkiewicz

"Novisen vid spisen 2”. En grundkurs som fokuserar på matlagning som är enkel, praktisk och ekonomisk i vardagen. Matlagning med klassiska svenska smaker från husmanskosten, och med inspiration ifrån det franska kökets grunder.

Innehåll

"Novisen vid spisen 2". En fortsättningskurs som fokuserar på matlagning som är enkel och praktisk i vardagen. Matlagning med klassiska smaker från hela världen med inspiration ifrån asien och medelhavsköken.

Matlagning på grundnivå. Du får goda råd hur man väljer och hanterar olika råvaror. Lär dig hantera kökets olika verktyg och olika recept.

Kursens mål är att ge deltagarna enkel och konkret vägledning till hur man lagar mat på bästa sätt, genom att teoretiskt och praktiskt arbeta med moment för att ge större förståelse för sin egen matlagning och hur olika tekniker i köket påverkar slutresultatet.

Vår kock har noga valt ut förstklassiga råvaror och komponerat goda, enkla menyer med variation för varje kurstillfälle.

I denna kurs lär vi oss bland annat:

• Mer om kryddor och smaker
  • Mer om tillagningssätt.
  • Mer om kött, fisk och grönsaker.

Här finns något för alla. Den ovane får ett bättre självförtroende bland kastrullerna. Mycket prat om tekniker och råvaror, kryddningar och klassiska rätter.

Upplägg

Under kursens 3 lektioner arbetar deltagarna enskilt eller parvis och får olika uppgifter enligt recept. Det blir både fisk, kött och grönt. Lektionen avslutas med gemensam måltid, därefter hjälper alla till att duka av och diska det sista av kärl och porslin. Tre måndagskvällar 16/10,23/10,30/10.

Förkunskaper

Alla matlagningsintresserade är välkomna. Gedigen grundmatlagning på absolut grundnivå.

Gaja Dudkiewicz B.Sc. & MIB har studerat på Umeå Universitet där hon fick sin Filosofie Kandidatexamen inom Måltids- och restaurangvetenskap med inriktning Gastronomi samt César Ritz Colleges i Schweiz där hon fick sin Masters diploma inom International Business in Culinary Management. Gaja har jobbat och gästspelat som kock både i Sverige och utomlands samt som föreläsare (bl.a på Umeå Universitet), kursledare och internationell restaurangkonsult. Hon brinner för att tillämpa vetenskapligt, teknologisk och gränsbrytande tillvägagångssätt i sitt arbetssätt både i restaurangkök och hemmakök samt har stor passion för matens kemi, molekylär gastronomi och digital gastronomi.

Kursmaterial

Råvaror, recept och instruktioner som du använder på kursen ingår i priset.

Utvecklingsmöjligheter

Fler inspirationskurser i matlagning hittar du på Medborgarskolans hemsida.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln. Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Läs mer om hur du gör här.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm