Uppsala
29 Jun 2024
Lördagar

Väck dina språkkunskaper till liv genom att gå dig själv till kunskap. Den här kursen får dig att kombinera språkinlärning och rörelse på ett effektivt och tryggt sätt.

Walk & talk är ett omtyckt sätt att lära sig samtidigt som man rör på sig. Vi träffas i små grupper och tar en skön promenad och trivsama 2x 45 minuter i Stadsparken i Uppsala.

Väck dina språkkunskaper till liv genom att gå dig själv till kunskap!

Kursledaren anpassar varje promenad och tema till gruppens intresse. Målet är att utveckla det engelska språket, det öppnar dörrar och gör att du lättare kan tex tala och mer obehindrat delta i en konversation med människor med andra nationaliteter. Kursledaren har ett coachande och uppmuntrade arbetssätt.

Ämnena anpassas efter gruppens intressen. Vi kan komma tala om ämnens som passar gruppen: tex att jämföra svenska och engelska arbetsmiljöer, aktuella nyhets -och samhällsfrågor, hållbarhet, odling, matlagning från olika länder, filmer och litteratur.

Innehåll
En kurs för dig som kommit i kontakt med språket tidigare och befinner sig på (intermediate) B1-B2  men vill komma vidare i din förmåga att kommunicera. På kursen får du bredda dina kunskaper inom vardagsspråk, uttal och ordförråd genom olika praktiska övningar. Tillsammans med ledaren anpassas undervisningen till dig och gruppens kunskapsnivå och intresseområden.

Upplägg
Kursen går två gånger i veckan i 5 veckor, samma dagar och tider vid lunchtid. Eventuella lov eller uppehåll bestäms tillsammans i gruppen och med ledaren vid kursens första tillfälle. Kursen omfattar 2x 45 minuter per kurstillfälle. Kursledaren gör att språkinlärningen blir effektiv, du får motion i frisk luft och i trevlig gemenskap.

Förkunskaper
För att delta i kursen bör du ha tidigare erfarenheter av språket. Detta innebär att du har läst engelska på nivå B1 eller har motsvarande förkunskaper. Känner du dig osäker på din nivå så kan du göra vårt språktest: Vilken språkkurs ska jag välja? | Medborgarskolan

Janis Nordqvist kommer ursprungligen från USA och har varit i Sverige i runt 24 år. Hon har arbetat som pedagog för Uppsala Kommun. Dessutom har hon en omfattande bakgrund som engelska kursledare för vuxna. Janis har nära 20 års erfarenhet av undervisning för både vuxna och barn. Eftersom hon är från USA kan hon ge inblick i den amerikanska kulturen, livsstilen och livet i USA. Hon har också en affärsbakgrund som kan användas för studenter som vill praktisera sin affärsengelska eller vill lära sig mer om den amerikanska affärsvärlden.

Medborgarskolans ledare delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De vidareutvecklar kontinuerligt sin förmåga genom Medborgarskolans fortbildningsprogram inom vuxenpedagogik.

Kursmaterial
Kursledaren arbetar med eget material så ingen kurslitteratur behöver inhandlas inför kursen.

Kallelse/faktura
Alla kursstarter är preliminära. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen om det är för få anmälda. Kallelse/faktura till kursen med definitivt startdatum skickas till angiven e-postadress cirka en vecka före kursstart.

Ta med dig lämpliga promenadskor och lättare förtäring. Vi stannar till och tar en paus för att få i oss lite lunch. Vid dåligt väder förflyttar vi oss inomhus till våra lokaler på Bergsbrunnagatan.
I våra lokaler finns både kylskåp och micro, så det går bra att ta med egen mat om så önskas. Medborgarskolan bjuder på kaffe och te.

Folkbildning
Grundtanken med folkbildning är att deltagarna i samverkan med kursledaren lär av varandra. Arbetsformerna är demokratiska och engagerande och lärandet aktivt. Deltagarna söker och bygger sin egen kunskap genom dialog, interaktion och reflektion med andra. Genom bra kommunikation har kursledaren möjlighet att anpassa kursen tillsammans med deltagarna under kursens gång.

Anmälan
Anmälan sker via formuläret här på kursens hemsida eller genom Kundcenter, tel. 010-15 75 200.

Medborgarskolan Uppsala (Bergsbrunnagatan)

Bergsbrunnagatan 20, Uppsala